SEO a SEM? Z czym to się je?
Coraz więcej firm korzysta z marketingu internetowego. Szczególnie teraz kiedy działania konsumentów w internecie zwiększyły się i w najbliższym czasie nie zapowiada się na jakiekolwiek zmiany. Dlatego każda taka firma powinna znać określenia SEO, SEM i znać w małym palcu pozycjonowanie stron internetowych. Jednak czy to na pewno jest takie proste? Jakie zalety niesie za sobą SEO WEB czy kampanie SEM? Przyjrzyjmy się temu bliżej!
Czym jest SEO a czym SEM?
SEO (ang. Search Engine Optimization)
SEO to pozycjonowanie stron, czyli proces, w którym wyszukiwarka wykonuje pozycjonowanie strony w wynikach Google. Na optymalizacje stron internetowych wpływa budowa strony czy dobranie odpowiednich słów kluczowych. Optymalizacja stron internetowych pod kątem SEO web to nic innego jak po prostu dobór odpowiednich słów które określają tematykę witryny. Marketing SEO sprawia, że użytkownik trafia bez problemu na treści idealnie skierowane pod jego potrzeby. Skuteczne pozycjonowanie stron sprawia że użytkownicy nie gubią się w przeglądarce google seo i nie tracą swojego cennego czasu, ponieważ link pasujący najlepiej pojawia się na samej górze wyszukiwarki.
Rodzaje SEO
SEO dzieli się na dwie części: pozycjonowanie na stronie (on-page SEO) i pozycjonowanie poza stroną (off-page SEO). Google analizuje stronę i położenie witryny a następnie algorytm ocenia witrynę wraz z innymi niezależnymi czynnikami. Te elementy znajdują się na stronie i są to np: meta-tagi, teksty, nagłówki, linki przychodzące czy wspomnienia o stronie w social mediach. Algorytm SEO wyszukiwarki ocenia wszystkie te elementy, więc jest to ważne by optymalizacja wzięła pod uwagę wszystkie te czynniki wpływające na pozycję strony.
Zajmijmy się teraz pozycjonowaniem na stronie On-page SEO. To wszystkie działania skupiające się na pozycjonowaniu całego wnętrza i technicznych parametrach strony. Takie pozycjonowanie to optymalizacja tych czynników które wpływają na pozycję w Google. Algorytm za to znajduje się w kodzie strony. Te właśnie czynniki mają największy wpływ.
Główne obszary optymalizacji:
- dostępność strony- roboty sieciowe mają swobodny dostęp do zasobów witryny w celu ich całkowitego zeskanowania i umieszczenia w indeksie wyszukiwarki
- podział informacji- rozplanowanie struktury strony i linkowania wewnętrznego
- odpowiednie treści- wartościowe i przydatne dla użytkownika treści z użyciem słów kluczowych
- kod HTML- ulepszanie kodów odpowiedzialnych za szybkość, sprawność i wygląd witryny
Przyjrzyjmy się teraz strategi Off-page SEO. Pozycjonowanie poza stroną Off-page SEO, to prace z zakresu pozycjonowania, która wykraczają poza działania on-page SEO. Odbywają się poza stroną a działania są uzupełnieniem działań on-site. Razem pozwalają na lepsze dostrzeganie witryny w wyszukiwarce.
Elementy optymalizacji off-page:
- linki przychodzące do witryny – zdobywanie wartościowych linków potrzebnych do pozycjonowania
- znaki społecznościowe – budowanie społeczności, zwiększenie zasięgu w social mediach
- budowanie zaufania- społeczności wokół strony i zwiększenie zasięgu w social media
- zaufanie do strony –zwiększenie reputacji, dobre postrzeganie witryny
Off-page SEO to wszystkie działania których zamiarem jest zdobycie ważnych linków, udostępnień w social mediach, opinii. Wszystkie te rzeczy mają na celu zwiększenie wiarygodności i autentyczności strony.
Agencja SEO/SEM- czym się zajmuje?
Wiadomo nie od dzisiaj, że firma która chce zaistnieć na rynku często korzysta z usług agencji które mają pomóc firmom w osiągnięciu popularności i rozpoznawalności. Jest kilka typów takich agencji : agencja interaktywna a także agencja SEO/SEM. Każda z nich oczywiście ma swoje określone działania. Agencja interaktywna specjalizuje się w przygotowaniu i wdrożeniu strategii budowy wizerunku przedsiębiorstw. Dzieje się tak już na podstawie założeń marketingowych przedstawionych przez klienta. Najczęstsze usługi to: projektowanie serwisów www i stron internetowych, tworzenie systemów e-Commerce i sklepów internetowych. Jeżeli chodzi o agencje SEO, tutaj to ludzie dbają o pozycjonowanie stron w Google. Znajdziemy tam cały szereg specjalistów z zakresu poprawy widoczności witryn, marketingowców, copywriterów czy programistów. Każda taka osoba jest odpowiedzialna za inny element a w połączeniu twoją idealnie zgraną całość
Popularnym narzędziem w marketing seo jest również audyt SEO czy WordPress SEO . Dzięki audyt SEO dokonasz analizy i oceny swojej strony internetowej zupełnie za darmo. Poznasz czy strona jest dopasowana do urządzeń mobilnych, poznasz pozycjonowanie od strony technicznej oraz zgłębisz tajniki analizy linkowania. Dzięki niej twoja pozycja w google seo zwiększy się! Audyt strony internetowej pod kątem wyszukiwarki polega na analizie wszystkich elementów SEO. Dowiemy się o statystykach naszej strony, którą pozycję zajmujemy itd. Dowiemy się, co idzie nam świetnie a czy wymaga poprawy i doszlifowania. Audytorzy przedstawią szczegółowy raport, który ma na celu pomoc w optymalizacji działania i dostosowania strony do wymagań wyszukiwarki. Lepsza widoczność= przewaga nad konkurencją, a przecież o to w tym wszystkim chodzi. Audyt SEO możemy wykonać samodzielnie, korzystając z dostępnych w sieci narzędzi. Trudne jednak będzie stworzenie audytu kiedy tematyka jest nam zupełnie obca. Wtedy trzeba poświęcić o wiele więce czasu a dane które mamy mogą nie wystarczyć na zaplanowanie strategii. Audyt SEO najlepiej zlecić profesjonalistom którzy wykonają zadanie konkretnie i zoptymalizują stronę jak należy.
Kampanie SEO
Działania agencji SEO czy SEM oscylują również w zakresie pozyskiwania płatnego ruchu na stronie. Realizowany jest on przy pomocy kampanii SEM w Google Ads.Google Ads to system reklamowy, w którym można tworzyć kampanie reklamowe, zarządzać nimi i analizować je. Cały system to nie tylko wyszukiwarka lecz cała sieć partnerska Google.
W sieci tej znajdują się duże portale np: Youtube, poczta Gmail itd. Wyszukiwarki Google używa aż 96% internautów, więc jest to idealne miejsce na reklamę. Można dzięki niemu dotrzeć do niemal każdej grupy odbiorców. Google Ads to nie tylko wyszukiwarka, oto czym się zajmuje.
Reklamy tekstowe
Podstawową reklamą jest tak zwana reklama tekstowa. Może być wyświetlana pod lub nad wynikami wyszukiwania. Taka reklama może składać się z różnych elementów. Najważniejszą jej częścią będą 3 nagłówki, które najczęściej czytają potencjalni klienci. Pozostała treść reklamy nadaje się do pominięcia. Tak ważny jest tutaj nagłówek i przyciąganie przez niego uwagi. Taka reklama składa się z tekstu oraz oczywiście adresu strony internetowej. W wersji mobilnej można ustawić wersję „tylko połączenie”. Można dodać wtedy numer telefonu i przy kliknięciu na reklamę będzie można wykonać połączenie telefoniczne z daną firmą. Takie reklamy to nic innego jak słowa kluczowe. Podobnie jak ma to miejsce przy pozycjonowaniu.
Reklamy w sieci partnerskiej Google
Ten typ reklam zazwyczaj oprócz tekstu zawiera jakąś formę grafiki, najczęściej w formie banneru. Są one wyświetlane na stronach partnerskich Google, czyli można pokusić się o stwierdzenie, że niemal w całym Internecie. Do sieci reklamowej Google należą duże portale, blogi czy fora. Reklamę w postaci graficznej trzeba przygotować w kilku wersjach rozmiarowych. Zależy to od rozdzielczości i rozmiarów ekranu urządzeń na których użytkownicy przeglądają stronę.
Reklama PLA
Jest to rodzaj reklam, w którym można zaprezentować swoje produkty na wirtualnej półce sklepowej. Takie artykuły pojawiają się w postaci grafiki przy wynikach wyszukiwania. Nie trzeba przy takiej reklamie definiować słów kluczowych. Google samo dobiera jaki użytkownik powinien wyświetlić daną reklamę. Google bierze pod uwagę zawartość strony.
Czym jest SEM?
SEM (ang. Search Engine Marketing – marketing w wyszukiwarkach) to działania promocyjne, optymalizacja stron internetowych i pozycjonowanie organiczne, które później osiąga widoczność na danym serwisie czy w wynikach wyszukiwania. SEM jest pojęciem szerszym oraz obejmuje działania SEO. Te połączenia często przedstawia się za pomocą równanie: SEM=SEO+PPC. Tutaj SEO (ang. Search Engine Optimization) odnosi się do pozycjonowania strony, natomiast PPC (ang. Pay Per Click) to model opłat za reklamę w wyszukiwarkach i sieciach reklamowych. Model został spopularyzowany przez wyszukiwarki, przyjęło się poprzez PPC określać reklamę płatną w wyszukiwarkach, czyli tzw. wyniki płatne. Wyniki te to najczęściej inki sponsorowane na różnych wyszukiwarkach: : sponsored links (Google), sponsored results (Yahoo), sponsored sites (wyszukiwarka Microsoftu). W Polskich wyszukiwarkach spotyka się linki sponsorowane rozliczane w modelu opłat za tysiąc wyświetleń lub linki telefoniczne. Google wprowadził w swoich narzędziach możliwość ustalania ceny CPC (cost per click – koszt za kliknięcie) w zależności od kosztu konwersji. Problem z PPC pojawia się gdy myślimy o kampaniach kierowanych na strony lub w oparciu o opłatę za klik. Wtedy nie jest to już SEM. Wracając do SEM, kampanie SEM to płatne i bezpłatne wyszukiwania. Przez wpisanie frazy, na samej grze znajdziemy linki sponsorowane które cieszą dużym ruchem na stronie. SEO to pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania reklam które są bezpłatne. Pozycjnowanie strony w google to nic innego tylko optymalizacja stron której efekty są dla nas niewidoczne. Nie pokazują się od razu na tych wyższych pozycjach wyszukiwarki, pojawiają się po jakimś czasie.
Jakie są największe zalety SEO i SEM?
- Efektywność- większe efekty niż przy tradycyjnych działaniach marketingowych
- Przyjemna forma reklamy- reklama “nie będąca” reklamą, nie narzuca się klientowi, akceptowalna i nie nachalna forma reklamy
- Sprawność- szybkie dotarcie do klienta poprzez linki sponsorowane, szybkie korzyści w szybkim czasie.
- Frazy i słowa kluczowe- szybkie dotarcie do klientów dzięki użyciu fraz i słów kluczowych
Jak zaplanować działania SEO i SEM?
Trzeba pamiętać że SEO i SEM to narzędzia do których trzeba się przygotować i dokładnie przemyśleć. Pośpiech i presja może narazić firmę na dodatkowe koszty które nie dadzą pozytywnych efektów. O tym należy pamiętać przy planowaniu:
1. Twój cel biznesowy – należy precyzyjnie określić, jak ten cel ma organizacja i co chce osiągnąć.
2. Podnieś inwestycje – podejmując decyzję o podjęciu się realizacji działań SEM i SEO należy pamiętać że pozycjonowanie strony będzie wiązało się z inwestycją. Osiągnięcie widoczności w wynikach wyszukiwania jest powiązane z posiadaniem dobrze działającej i intuicyjnej strony internetowej. Najlepiej zdać się a profesjonalną agencją świadczącą usługi z zakresu marketingu internetowego, by nie popełnić żadnego błędu.
3. SEO = czas – pozycjonowanie SEO to nie jednorazowy proces, akcja czy kampania SEM. SEO jest długotrwałym procesem. Optymalizacja i dostosowywanie strony jest działaniem ciągłym, ponieważ i preferencje klientów ciągle się zmieniają oraz powstają konkurencyjne przedsiębiorstwa, które również chcą zaistnieć w internecie.
4. Analiza ruchu strony – analiza ruchu może na bieżąco pokazywać nam, jak skuteczne są działania SEM. Na tej podstawie można podjąć decyzję o zwiększeniu działań marketingowych w internecie, bądź może zastosowaniu innych narzędzi, które sprawią, że ruch na stronie zwiększy się.
Teraz już znasz podobieństwa i różnice między SEM i SEO. Teraz sami możecie zdecydować które pozycjonowanie organiczne jest dla was lepsze i które lepiej nadaje się dla waszej firmy. Tutaj potrzebny jest ogólny cel strategii marketingowej by później posłużyć się mądrze tymi dwoma elementami. Dzięki nimi osiągniesz sukces a twoja firma będzie przodowała na rynku.
Więcej wpisów
